Life on credit and consumerism: a reversal in procrastination

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31977/grirfi.v13i1.692

Keywords:

New capitalism; Work; Procrastination; Immediate satisfaction; Consumerism

Abstract

Despite the remarkable changes operated on the world of work, the most radical changes ever recorded in capitalism goes first of all the unusual emphasis on the ability of the proceeds from this activity ensure: a consumption capacity. Following the reflections of Richard Sennett and Zygmund Bauman, recorded in terms of a "Copernican revolution of capitalism" the extraordinary turn that inside this modern economic system, replacing the imperative of deferred satisfaction and long-term achievements (which are fundamental aspects the "heroic phase" of capitalism Marx Weber), the consumer principle of immediate and great satisfaction, as well as frugality by profligacy, asceticism by costly expense, savings compulsory practice and postponement by the unrestrained desire for happiness here and now hunted via consumption. With this text we propose therefore an analysis of the inflection values ​​marking the late capitalism of flexible economy and consumerist practices, compared to the old “ethics of procrastination” according to Weber.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cícero Josinaldo da Silva Oliveira, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)

Doutor em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RIO), Rio de Janeiro – Brasil. Professor de filosofia da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), Bahia – Brasil.

References

ARENDT, Hannah. A condição humana. 11 ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

ARENDT, Hannah. Trabalho, obra, ação. Cadernos de Ética e Filosofia Política, 7, p. 187-213. 2006c.

ARISTÓTELES. Política. São Paulo: Editora Nova Cultural, 2000.

BAUDRILLARD, Jean. Significado da publicidade. In: LIMA, Luiz Costa (Org.). Teoria da cultura de massa. 8 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011. p. 317-327 .

BAUMAN, Zygmunt. 44 Cartas do mundo líquido moderno. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2011b.

BAUMAN, Zygmunt. A ética é possível num mundo de consumidores? Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2011a.

BAUMAN, Zygmunt. Capitalismo parasitário e outros temas contemporâneos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2010a.

BAUMAN, Zygmunt. Confiança e medo na cidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2009.

BAUMAN, Zygmunt. Globalização – as consequências humanas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1999.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2001.

BAUMAN, Zygmunt. Vida a crédito. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2010b.

BAUMAN, Zygmunt. Vidas desperdiçadas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2004a.

BAUMAN, Zygmunt. Vida para consumo – a transformação das pessoas em mercadorias. Rio de

Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2008.

BECK, Ulrich. Sociedade de risco. São Paulo: Editora 34, 2010.

BELL, Daniel. Las contradiciones culturales del capitalismo. México: Alianza Editorial, 1994.

LIPOVETSKY. Gilles. A cultura mundo. Resposta a uma sociedade desorientada. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

LIPOVETSKY. Gilles. A era do efêmero. Ensaios sobre o individualismo contemporâneo. São Paulo: Manole, 2009a.

LIPOVETSKY. Gilles. A tela global. Mídias culturais e cinema da era hipermoderna. Porto Alegre-RS: Editora Sulina, 2009c.

LIPOVETSKY. Gilles. Felicidade paradoxal. São Paulo: Companhia das Letras, 2007a.

LIPOVETSKY. Gilles. O império do efêmero. A moda e seus destinos nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia de Bolso, 2009b.

LIPOVETSKY. Gilles. O luxo eterno. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

LIPOVETSKY. Gilles. Os tempos hipermodernos. São Paulo: Barcarola, 2007b.

LIMA, Luiz Cota (Org.). Teoria da cultura de massa. 8 ed. São Paulo: Paz e terra, 2011.

SENNETT, Richard. A corrosão do caráter – consequências pessoais do trabalho no nova capitalismo. Rio de Janeiro, São Paulo: Editora Record, 2011.

SENNETT, Richard. A nova cultura do capitalismo. Rio de Janeiro, São Paulo: Editora Record, 2006.

WEBER, Marx. A ética protestante e o espírito do capitalismo. 2 ed. rev. São Paulo: Cengage Learning, 2001.

WEBER, Marx. Conceitos básicos de sociologia. 4 ed. São Paulo: Centauro Editora, 2005.

Published

2016-06-18

How to Cite

OLIVEIRA, Cícero Josinaldo da Silva. Life on credit and consumerism: a reversal in procrastination. Griot : Revista de Filosofia, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 145–163, 2016. DOI: 10.31977/grirfi.v13i1.692. Disponível em: https://www3.ufrb.edu.br/index.php/griot/article/view/692. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Articles