Epistemic racism: the silencing of ancient african philosophy in Aristotle's metaphysics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31977/grirfi.v25i2.5329

Keywords:

Epistemic racism; Philosophy; Silencing.

Abstract

This article, situated within the interdisciplinary field of Philosophy and Linguistics, aims to analyze Aristotelian philosophical discourse, particularly how it contributes to the construction of silencing and epistemic racism concerning ancient African philosophy (James, 2022; Obenga, 2004). To this end, we systematize the concept of discursive silencing (Orlandi, 1992) to investigate epistemic racism (Grosfoguel, 2011; 2016; Noguera, 2014; Ocoró, 2020; 2021) present in Aristotle’s Metaphysics (2012). Silencing is thus conceived and applied within Aristotle’s philosophical discourse through the unspoken, the uncited, and the unreferenced, establishing a perspective in which Egyptian philosophical knowledge is denied philosophical legitimacy due to its exclusion from Aristotle’s systematization of philosophy. The study concludes that the relationship between epistemic racism and discursive silencing leads to the historical erasure of Black subjects as knowledge producers, with socio-racial consequences that extend from Aristotle's time to the present day.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francisco Erik Washington Marques da Silva, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Doutorando(a) em Filosofia na Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza – CE, Brasil.

References

ARISTÓTELES. Metafísica. Tradução; textos adicionais e notas de Edson Bini – 2.ed. São Paulo: Edipro, 2012.

ASANTE, Molefi Kete. Uma Origem Africana da Filosofia: Mito ou Realidade? In: Capoeira Revista de Humanidades e Letras. V. 1. nº 1., 2014.

CANEIRO, Aparecida Sueli. A Construção do Outro como Não-Ser como fundamento do Ser. Feusp, 2005. (Tese de doutorado) p. 96-125.

DIOP, C. A. Origem dos antigos egípcios. In: História Geral da África, A África antiga, vol. II, São Paulo/Paris: Ática/UNESCO, Org. G. Mokhtar, 1983.

DIOP, C. A. The African origin of civilization: myth ou reality? Westport: Lawrence Hill, 1974. [Tradução: Mercer Cook.]

FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Tradução de Renato da Silveira. - Salvador: EDUFBA, 2008.

GROSFOGUEL, Ramón. Racismo epistémico, islamofobia epistémica y ciencias sociales coloniales. Tabula Rasa. Bogotá – Colombia, Nº 14, 2011. p. 341-355. Disponível em: http://www.scielo.org.co/pdf/tara/n14/n14a15.pdf. Acessado em: 03/02/2025.

GROSFOGUEL, Ramón. A estrutura do conhecimento nas universidades ocidentalizadas: racismo/sexismo epistêmico e os quatro genocídios/epistemicídios do longo século XVI. Revista Sociedade e Estado - Vol. 31 Nº 1, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/se/v31n1/0102-6992-se-31-01-00025.pdf. Acessado em 20/02/2025.

HEGEL, G.W. Friedrich. Filosofia da História. Trad. Maria Rodrigues; Hans Harden. Brasília: Editora da UnB, 2008

JAMES, George G. M. Legado Roubado: A Filosofia Grega é a Filosofia Egípcia Roubada. Editora Ananse, 2022.

KANT, I. Observation sur le sentiment du beau et du sublime. Paris: Flamarion, 1990

MBEMBE, Achille. Crítica da Razão Negra. Lisboa: Editora Antígona, 2014.

MOORE, Carlos. Racismo e sociedade: novas bases epistemológicas para entender o racismo. – Belo Horizonte: Mazza Edições, 2007.

NOGUERA, Renato. A ética da serenidade: O caminho da barca e a medida da balança na filosofia de Amen-em-ope. Ensaios Filosóficos, (8), 2013, p.139-155

NOGUERA, Renato. O ensino de filosofia e a lei 10.639. 1.ed. Rio de Janeiro: Pallas: Biblioteca Nacional, 2014.

OCORÓ, Anny Loango. O racismo e a hegemonia do privilégio epistêmico. Rev. Filos., Aurora, Curitiba, v. 33, n. 59, p. 417-434, mai./ago. 2021. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/aurora/article/view/27988/25099. Acessado em: 20/02/2025.

OCORÓ, Anny Loango. Ciência e ancestralidade na Colômbia: Racismo epistêmico sob disfarce de cientificismo. EM PAUTA, Rio de Janeiro_ 2o Semestre de 2020 - n. 46, v. 18, p. 162 – 17. Disponível em: file:///home/francisco/Downloads/52012-181994-1-PB.pdf. Acessado em: 20/02/2025.

OLIVEIRA, Francis Lousada Rubiini de. A Escrita Sagrada do Egito Antigo. Dicionário Hieróglifo-Português. Ibitirama/ES: Ed. do Autor, 2008.

OUTLAW JR, Lucius T. Africana Philosophy: Origins and Prospects. In: WIREDU, Kwasi (ed.). A companion to African Philosophy. Malden, Oxord, Victoria: Blackwell, 2004, p. 90- 98. Tradução para uso didático por Gabriela Schmidt Campos Marques da Silva

OBENGA, Théophile. Egypt: Ancient History of African Philosophy. In WIREDU, Kwasi. A companion to African Philosophy. Oxford: Blackwell Publishing, 2004.

ROCHA, Aline Matos da. A exclusão intelectual do pensamento negro. Pólemos – Revista de Filosofia, v. 2, n. 4, p. 1-15, 2014. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/polemos/article/view/11587/10202. Acesso em: 10/03/2025.

REALE, Giovanni. História da filosofia: Antiguidade e Idade Média. São Paulo: PAULUS, 1990.

RIBEIRO, Katiúscia. O que é Filosofia Africana? Investigações Epistemológicas acerca de sua Legitimidade. 2013. Monografia – Departamento de Filosofia, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.

RIBEIRO, Katiúscia. Kemet, escolas e arcádias: a importância da filosofia africana no combate ao racismo epistêmico e a lei 10639/03. 2017. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-graduação em Filosofia e Ensino, do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, CEFET/RJ, Rio de Janeiro, 2017.

RAMOSE, Mogobe. Sobre a legitimidade e o estudo da filosofia africana. Ensaios Filosóficos. Rio de janeiro, v. IV, out. 2011. Disponível em http://www.ensaiosfilosoficos.com.br/Artigos/Artigo4/RAMOSE_MB.pdf. Acessado em 22/02/2025.

SOUZA, Rafael Sacramento de. O conhecimento científico e o conceito de substância na filosofia primeira de Aristóteles. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Filosofia, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.

TOWA, Marcien. A ideia de uma filosofia negro-africana. Tradução de Roberto Jardim da Silva. - Belo Horizonte: Nandyala; Curitiba: NEAB-UFPR, 2015.

Published

2025-06-20

How to Cite

MARQUES DA SILVA, Francisco Erik Washington. Epistemic racism: the silencing of ancient african philosophy in Aristotle’s metaphysics. Griot : Revista de Filosofia, [S. l.], v. 25, n. 2, p. 253–273, 2025. DOI: 10.31977/grirfi.v25i2.5329. Disponível em: https://www3.ufrb.edu.br/index.php/griot/article/view/5329. Acesso em: 26 jul. 2025.

Issue

Section

Articles