EXTRACTIVE YOUTH FROM TEFÉ NATIONAL FOREST:

Education in Movement for the Right to Overcome Inequality in Access to Education

Authors

Keywords:

Jovens protagonistas, FLONA de Tefé, jovens, Educação.

Abstract

This paper discusses the challenges of educating young people in traditional communities in the Tefé National Forest (Flona) and its surroundings, especially with regard to access to and quality of education. The methodology used was participatory action research. We worked with two focus groups with seven people in each, totaling 14 young people, and used 38 semi-structured questionnaires. The method of analysis was dialectical materialism, regarding the relationships established between groups of people and their connections with the processes of social transformation and their outlines. We sought to highlight the contradictions surrounding this education, and how young people move on with regard to the issue. Listening to the needs of the forest people, we realized that we need to overcome two issues that we discussed and pointed out in this text: the first is banking education, which does not respect the culture and context of the person being educated and only deposits knowledge; the second is the lack of public policies for access to quality public education that takes into account the specificities of traditional peoples and communities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Huefeson Falcao dos Santos, Universidade do Estado do Amazonas - UEA

Mestre em educação pela Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

Rita de Cássia Fraga Machado , Universidade do Estado do Amazonas - UEA

Profª Dra. Rita de Cássia Fraga Machado. Sub-Coordenadora do PPGED/Tefé/UEA. Coordenadora do Programa Mulheres na Universidade - Edital Padex/UEA. Universidade do Estado do Amazonas - UEA. GT 17 ANPED - Filosofia da Educação.   

References

Alves, Nilda. Cultura e cotidiano escolar. Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Faculdade de Educação. Nilda Alves.Maio/Jun/Jul/Ago 2003 Nº 23.

Allegretti, Mary Helena. A CONSTRUÇÃO SOCIAL DE POLÍTICAS AMBIENTAIS. Chico Mendes e o Movimento dos Seringueiros. Tese de doutorado. Universidade de Brasília. Centro de Desenvolvimento Sustentável. Brasilia - DF. 2002.

Brandão, C. R.; STRECK, D. R. (org.). Pesquisa participante: a partilha do saber. Aparecida: Ideias & Letras, 2006.

Cavalcanti, L. de S. Os jovens, a escola e suas práticas especiais. In: CAVALCANTI, L. de S.; CHAVEIRO, E. F.; PIRES, L. M. P. (org.). A cidade e seus jovens. Goiânia: PUC - Goiás, 2015.

Freire, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

Gomes, N. L. Cultura negra e educação. Revista Brasileira de Educação, [s. l.], n. 23, 2003.

Hooks, bell. Ensinando a transgredir. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2013.

Machado, R. de C. Trabalho e educação necessária para ir além. Manaus: UEA Edições, 2015.

Streck, D. Entre emancipação e regulação: (des)encontros entre educação popular e movimentos sociais. Revista Brasileira de Educação, [s. l.], v. 15, n. 44, 2010.

Thiollent, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2009.

Published

2025-05-11

How to Cite

Santos, H. F. dos, & Machado , R. de C. F. (2025). EXTRACTIVE YOUTH FROM TEFÉ NATIONAL FOREST: : Education in Movement for the Right to Overcome Inequality in Access to Education. Global South Young - Journal of Sociology of Youth, 1(1), 1–17. Retrieved from https://www3.ufrb.edu.br/index.php/jovens/article/view/5132