Inclusive education in community schools in Gaza: a baseline study

Authors

Keywords:

educação inclusiva; necessidades educativas especiais; escolinhas comunitárias.

Abstract

This study is part of the implementation of the Inclusive Early Childhood Education project, which consisted of training educators from community schools in the districts of Xai-xai and Manjacaze, in matters of development, education and Special Educational Needs and in evaluating the impact of the same. For the conduction of this, three population groups were considered, 1123 children aged between 3 and 5 years old, distributed in 18 schools in the two districts, 48 ​​kindergarten teachers and parents and guardians of the children that make up the population studied. This was an action research with a qualitative and quantitative design and used the interview, naturalistic observation, PORTAGE, and the questionnaire as data collection instruments. At the beginning, two training packages for educators called maximum and minimum were designed, administered and supervised differently and one group did not receive any training (treatment) for 9 months[1]. In the end, the three groups were evaluated qualitatively and quantitatively through the children's performance in order to understand whether or not there were differences in the performance of the children who had activities with the three groups of educators. The assessment had five indicators: learning outcomes; presence and retention of children; satisfaction and well-being; educators' capabilities; and community involvement. The results reveal no differences between the three groups, as the children showed the same level of progress regardless of the conditions applied by the research team.

 


[1] Research funded by Save the Children – Mozambique.

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Author Biographies

Alfredo Júlio Maposse, Universidade Eduardo Mondlane

Doutorando em Saúde Publica (Karolinska Institutet- Estokholm), Mestre em Terapia familiar e comunitária. Docente do Departamento de Psicologia da Faculdade de Educação (FACED) e responsável pelo assistência psicológica no Centro de Estudos e Apoio Psicológico (CEAP) da FACED-UEM onde também é terapeuta em exercício. Docente de Psicologia organizacional na Universidade  Joaquim Chissano. 

Augusto Joaquim Guambe, Universidade Eduardo Mondlane

Doutor em Psicologia pelo programa pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, com Mestrado em Saúde Pública e Graduação em Psicologia pela Universidade Eduardo Mondlane. é Professor em Psicologia no Departamento de Psicologia da UEM e Director do Programa de Doutoramento em Educação na Faculdade de Educação da UEM e Coordena os Programas de Mestrado da Mestrado da faculdade de Ciências Sociais e Humanas da UniTiva, onde também exerce funções de direcção.

Paloma Manguele, Universidade Eduardo Mondlane

Pesquisadora em Psicologia e Neurociência Cognitiva, em período de conclusão de Doutorado pela Universidade de Sussex, Reino Unido. Investigo a atenção e fontes internas de distração, com foco na decodificação de pensamentos espontâneos. Para tal, combino medidas de neuroimagem e neurofisiologia, como ressonância magnética funcional e eletroencefalografia, com métodos comportamentais e respostas subjetivas. Tenho experiência laboral na avaliação e intervenção psicológica em crianças e jovens, e experiência como docente universitária em Psicologia Clínica, Saúde Mental e Métodos de Neuroimagem, em Moçambique e Reino Unido.

Published

2021-04-02

How to Cite

Benzana, I. B., Maposse, A. J., Guambe, A. J., & Manguele, P. (2021). Inclusive education in community schools in Gaza: a baseline study. REVISE – Integrative Journal on Technological Innovations in Health Sciences , 6(fluxocontinuo), 17–37. Retrieved from https://www3.ufrb.edu.br/index.php/revise/article/view/1874

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