Schopenhauer's pathways toward sensualist origins
DOI:
https://doi.org/10.31977/grirfi.v25i1.5039Keywords:
Schopenhauer; Sensualism; Pestalozzi; Education.Abstract
This article aims to demonstrate the philosophical roots of Arthur Schopenhauer in the sensualist movement. To this end, I propose distancing him from claims of an unrestricted Romantic influence, without dismissing the influx from this movement, which reflects the spirit of his time. The focus is to associate the German philosopher with one of the movements that, though smaller, helped propel the Romantic period: Sensualism. This movement, which attributes all functions of the soul and, consequently, all knowledge to sensations, as presented in Étienne Bonnot de Condillac's Treatise on Sensations – often regarded as the precursor of sensualism – exerted significant influence over French philosophers, among whom were some of his students and disciples who later sought to expand and refine the doctrine. The hypothesis of a sensualist influence on Schopenhauer will be supported through two theses: 1) the transition between intellect and will, presented in his magnum opus, The World as Will and Representation, which will be related to French physiology; and 2) his brief treatise on education, found in Parerga and Paralipomena, which will be associated with Johann Pestalozzi's pedagogy.
Downloads
References
ALMEIDA, Tiago Santos. Schopenhauer e a fisiologia. Revista Voluntas: Estudos sobre Schopenhauer, Santa Maria, 2019, v. 10, n. 2, pp. 71-81. Disponível em: https://doi.org/10.5902/2179378638273. Acesso em 14 de jun. 2024.
ALMEIDA-FILHO, Naomar. O legado de Cabanis: hipótese sobre raízes da educação médica no Brasil. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, 2017, v 33, n. 7, pp. 1-15. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0102-311X00206416. Acesso em 21 de set. 2024.
BARROS, Márcio Benchimol. A casca em si: sobre a relação entre a filosofia da música de Schopenhauer e o pensamento musical romântico. Revista Voluntas: Estudos sobre Schopenhauer, Santa Maria, 2015, vol. 6, nº 2, 2º semestre de 2015, pp. 30-53. Disponível em: https://doi.org/10.5902/2179378633790. Acesso em 25 de ago. 2024.
BEZERRA, Gustavo Cunha. Sensualismo e Antimaterialismo em Rousseau. Trans/Form/Ação, Marília, v. 39, n. 3, pp. 39-58, jul./set., 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-31732016000300004. Acesso em 01 de set. 2024.
CACCIOLA, Maria Lúcia. Schopenhauer é um verdadeiro discípulo de Kant? Revista de Filosofia Aurora, Curitiba, v. 30, n. 49, pp. 8-17, jan./abr. 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.7213/1980-5934.30.049.PR01 Acesso em 18 mai. 2024.
CASTRO, Clara Carnicero de. Marquês de Sade: o sensualismo em sua forma máxima. Cadernos de Ética e Filosofia Política, São Paulo, v. 15, n. 2, 2019, pp. 85-103. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/cefp/article/view/82609. Acesso em: 31 de mai. 2024.
CONDILLAC, Étienne de. Tratado das sensações. Trad: Denise Bottman. Campinas: Editora da UNICAMP, 1993.
FARIA, Cesar Augusto Daher Ceva, et al. Bichectomia e sua contribuição para harmonia facial. Revista Brasileira de Cirurgia Plástica, São Paulo, 2018, v. 33, n. 4, pp. 446-452. Disponível em: https://doi.org/10.5935/2177-1235.2018RBCP0164. Acesso em 21 set. 2024.
FONSECA, Eduardo. Sade e Schopenhauer: matéria e metafísica. Revista Natureza Humana, São Paulo, vol. 21, n. 3, 2019, pp. 83-101. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-24302019000300007&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 30 jan. 2024.
GASPARIN, J. L. As ideias de Pestalozzi no Brasil. In: Johann Pestalozzi/Michael Soëtard. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010. 112 p. - (Coleção Educadores)
GIACOIA JUNIOR, O. Abismos da perversidade humana. Revista Voluntas: Estudos sobre Schopenhauer, Santa Maria, vol. 9, n. 2, jul-dez. 2018, pp. 16-34. Disponível em: https://doi.org/10.5902/2179378636021. Acesso em 15 out. 2024.
HARTMANN, Nicolai. Filosofia do idealismo alemão. Trad. José Gonçalves Belo. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, [1960], 1976.
JANET, Paul. Schopenhauer e a fisiologia francesa: (Cabanis e Bichat), de Paul Janet. Trad. Caio Souto e Iasmim Martins. Voluntas: Revista Internacional de Filosofia, Santa Maria, v. 12, e15, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.5902/2179378664887. Acesso em 05 de mai. 2024.
KOßLER, Matthias. A primeira concepção filosófica de Schopenhauer. Trad: Jair Barbosa. Voluntas: Revista Internacional de Filosofia. Santa Maria, vol. 9, n. 1, jan-jun. 2018, pp. 11-23. Disponível em: https://doi.org/10.5902/2179378633257. Acesso em: 25 de jun. 2024.
OLIVEIRA, André Mário Gonçalves. Implicações da Filosofia de Schopenhauer na Educação: um diálogo crítico com a Escola Nova à luz da pedagogia de Snyders. 2023. 159 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2023.
OLIVEIRA, André Mário Gonçalves. O antinatalismo benatariano e o pessimismo metafísico de Schopenhauer. Voluntas: Revista Internacional de Filosofia, Santa Maria, v. 15, n. 1, pp. 1-27, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.5902/2179378688376. Acesso em: 30 de out. 2024.
PESTALOZZI, J. H. Cartas sobre educación infantil. Trad. Martha Aparecida Santana Marcondes, Pedro Marcondes, Gino Marzio, Ciriello Mazzetto. In: Johann Pestalozzi/Michael Soëtard. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010. 112 p. - (Coleção Educadores)
RICHTER, J. P. F. Selina; oder Über die Unsterblichkeit. Stuttgart: Cotta, 1827.
RICHTER, J. P. F. Titan: a romance. Trad. Charles T. Brooks. Boston: Ticknor and Fielrs, 1862.
ROUSSEAU, J.J., Emílio ou Da Educação. São Paulo: Martin Fontes, 1995.
SOUZA, Maria Cristina dos Santos. A Natürfilosophie como concepção de mundo do romantismo alemão. Revista Aisthe. Rio de Janeiro, n. 5, 2010. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/Aisthe/article/view/11888. Acesso em: 05 de mai 2024.
SCHOPENHAUER, Arthur. O mundo como vontade e representação. Tomo I. Trad. Jair Barboza, São Paulo: Editora UNESP, 2005.
SCHOPENHAUER, Arthur. O mundo como vontade e representação. Tomo II (Suplementos). Trad. Jair Barboza, São Paulo: Editora UNESP, 2015a.
SCHOPENHAUER, Arthur. Parerga e Paralipomena. Tradução brasileira do capítulo 28 do Tomo II de Parerga und Paralipomena (Sobre a Educação). Trad. Rogério Moreira Orrueta Filho. Revista Voluntas: Estudos sobre Schopenhauer. Santa Maria, vol. 6, n. 1 – 1º semestre de 2015b, pp. 171-183. Disponível em: https://doi.org/10.5902/2179378633806. Acesso em 05 mai. 2024.
TAYLOR, Charles. As fontes do self: A construção da identidade moderna. Trad. Adail U. Sobral e Dinah de Azevedo de Abreu. São Paulo: Edições Loyola, 1997.
WHEELER, Kathleen. Kant and Romanticism. Philosophy and Literature, Vol. 13, n. 1, abr. 1989, pp. 42-56. Disponível em: https://doi.org/10.1353/phl.1989.0049. Acesso em 11 de set. 2024.
ZANATTA, B. A. O legado de Pestalozzi, Herbart e Dewey para as práticas pedagógicas escolares. Revista Teoria e Prática da Educação. Maringá, v. 15, n. 1, p. 105-112, jan./abr. 2012. Disponível em: https://doi.org/10.4025/tpe.v15i1.18569. Acesso em 11 jun. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 André Mário Gonçalves Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors who publish in Griot: Revista de Filosofia maintain the copyright and grant the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing sharing and adaptation, even for commercial purposes, with due recognition of authorship and initial publication in this journal. Read more...